Jaarverslag Stichting Mopti 2015

download het jaarverslag als pdf bestand (0,5Mb), klik op het ikoon download jaarverslag

In het jaar 2015 werd onze zesde tuin voltooid, die van Barigondaga.
We hadden weinig omkijken naar de andere tuinen, eigenlijk kunnen we heel tevreden zijn met wat tot nu toe is gerealiseerd. De tuinen van Sangubaka, Sarédera, Médina Coura, Dialangou en Walirdé zijn behoorlijk zelfstandig. Natuurlijk zijn er altijd wel kleine dingen, u leest hieronder meer.

Financieel
In het jaar 2015 ging het de Stichting Mopti weer redelijk voor de wind. Inclusief de decemberactie brachten de donateurs 19.758 euro bij elkaar. Het geld ging bijna helemaal op aan de tuin van Barigondaga. De kas was op 31 december nagenoeg leeg. Gelukkig bracht de decemberactie redding.

De Tuinen

Sangubaka

Onze tuin van Sangubaka doet het goed, regelmatig wordt deze bezocht door Gouro en Makan om te informeren hoe het gaat, eventueel om snel te kunnen ingrijpen bij problemen.

Sarédera

Deze tuin vergt nog altijd extra aandacht, grootste probleem, dat altijd weer terugkomt is de maandelijkse betaling van de gardien, dat wil maar zeer magertjes lukken, terwijl dat toch zo belangrijk is, daar staat en valt het beheer van de tuin mee.
Technisch gaat het allemaal goed, de pomp loopt als een zonnetje.

Gouro en Makan gaan er elke maand heen om de financiën te controleren en Yacouba gaat elke maand om de vrouwen een volle dag te begeleiden.

Médina Coura

Médina Coura is op het moment de tuin die het beste floreert, de vrouwen zijn zelfstandig en kennen het tuinieren als geen ander. Het grootste probleem daar is nog altijd de entree tot de tuin, de onmin met de boze buurman is nog altijd niet opgelost. We zijn er mee bezig, maar het schiet niet erg op, terwijl de vrouwen aardig de pest in krijgen, ze moeten elke dag een groot stuk omlopen om bij de tuin te komen. Hulde aan hun enthousiasme!

Dialangou

De tuin van Dialangou doet het wisselend goed en minder goed. Ook hier zijn problemen met de betaling van de gardien. We hebben veel vertrouwen in de energie van de vrouwen, maar als je aan hun geld komt moet je opletten.

Walirdé

Het tweede jaar alweer. Het gaat er wisselend, omdat de tuin betrekkelijk ver van het dorp ligt zijn er toch wel wat problemen. Watergeven gebeurt meestal maar een keer per dag en dat is eigenlijk te weinig. Bodembedekkers zouden kunnen helpen, maar het is moeilijk de vrouwen dat aan hun verstand te brengen. Daarnaast is er onenigheid tussen de vrouwen en Nana de présidente, zij trekt alle initiatief naar zich toe, zonder dat de anderen daar enige zeggenschap in hebben. Daar wordt wel aan gewerkt.
We hebben de ervaring dat het tweede jaar van een nieuwe tuin moeilijk is, in het eerste jaar is het enthousiasme onuitputtelijk, daarna moet er meer regelmaat in het werk- en dagpatroon komen.

Barigondaga

Barigondaga is een dorp ten oosten van Mopti, het dorp waar je de pont neemt over de Niger om richting noorden te gaan. Niet ver daarvandaan hebben we een nieuwe tuin aangelegd, de zesde al. De dorpelingen hadden aangeboden om te helpen bij de aanleg, dat scheelde wat in de kosten, maar het was niet steeds een succes. De aanleg duurde een stuk langer en daardoor liepen de kosten juist weer op. Dat doen we een volgende keer niet meer.
Er zijn in de tuin eigenlijk te veel velden en dan wordt de watervoorziening krap, onze pomp heeft dan niet genoeg capaciteit. De dorpelingen vroegen vanaf het begin eigenlijk een veel te grote tuin, terwijl onze stichting juist kleiner wil, dan is er voor iedereen genoeg.

De dorpelingen waren behoorlijk eigenwijs en wilden persé een grotere tuin, in ruil voor hun hulp bij de aanleg. Ze zullen dus zelf moeten uitvinden hoe dat in de toekomst verder gaat. Ik schrik steeds weer als ik zie wat zo’n tuin kost. De aanleg- en startkosten bedroegen 18.200,07 euro, verdeeld over 2014 en 2015. De belangrijkste zitten in het huisje, de omheining, de put en de pomp. Het project viel duurder uit omdat we achteraf hebben besloten een forage te laten slaan. Ondanks dat de tuin zich op minder dan een kilometer van de Niger bevindt is er toch te weinig grondwater om de capaciteit van de pomp te benutten. De forage gaat veel dieper en is bovendien stukken goedkoper. Grote kans dat we hier onze laatste put hebben gegraven. Met de nieuwe technieken kunnen we dus beter en goedkoper een forage slaan.

De tuinen tot slot

Succes, de zesde tuin is klaar! We krijgen regelmatig complimenten hoe we werken, zowel vanuit Mali als uit Nederland. Daar zijn we erg blij mee. De tuinen hebben zo hun periodes, er zijn momenten dat de tuinen er fantastisch bijstaan, alle groeit en bloeit, er zijn soms andere momenten dat het allemaal wat minder is. De redenen zijn legio. We hebben het druk, we werken op het land, het is regentijd, zo horen we dan. Maar als het goed gaat zijn ze weer oh zo trots. Dank aan de donateurs die dit allemaal steeds weer mogelijk maken.
Elke maand beleggen we met het de leden van de equipe een vergadering. Alle tuinen komen aan de orde, meestal wordt een plan gemaakt om eventuele problemen aan te pakken.

Opleidingen gesteund door de Stichting Mopti.

Bibata Kodio

Bibata studeert informatica in Bamako op kosten van de Stichting Mopti. Zij heeft haar derde jaar erop zitten en we hebben alle vertrouwen dat zij haar vierjarige studie met succes zal kunnen afmaken. Zij wordt financieel speciaal ondersteund door een klein groepje donateurs. Naast de schoolkosten betalen we haar een maandelijkse bijdrage van vijftig euro.

Solange Kassogué

We helpen Solange met haar studie journalistiek in Bamako. Ook voor haar betalen we maandelijks vijftig euro voor transport. Zij gaat goed, ze wil nu verder met haar “masters”.

En de dochters van Meni Kodio
Een donateur wilde speciaal bijdragen aan de opleiding van twee dochters van Meni Kodio uit het dorp Ibi in Pays Dogon. Esther en Ama-iré hebben onderdak gevonden in Sévaré, gaan daar naar school, krijgen bijlessen en doen in 2016 examen voor de basisschool. Een gedeelte wordt dus gefinancierd door een donateur, de rest gaat buiten de Stichting Mopti om. Het gaat om een bedrag van 800 euro.

Andere Projecten

Kani Kombolé
Elk jaar doneert een ONG uit Amerika voor elk kind in een basisschool van Kani Kombolé in de Dogon een verrassingspakket voor schoolkinderen. Daar zit speelgoed in, snoepwerk, tandverzorging, boekjes, soms bijbels, maar ze sturen geen geld voor het transport naar het dorp. Op voorstel van Yacouba betaalt de Stichting Mopti deze kosten, dit jaar 68,50 euro.

School Almina
Een donateur van de Stichting stuurde een bijdrage voor steun aan de school van Ali Maïga in Almina, niet ver van Douentza. Ali koopt daar schoolmaterialen voor. Het gaat om 995,43, in principe eenmalig.

Centre Informatique
De bemoeienis van de Stichting Mopti voor het Centre Informatique in Socoura was ook eenmalig. Het is eigenlijk een beetje jammer, maar ook onvermijdelijk dat het nu al afloopt. Het internetcafé heeft gewoon geen levensvatbaarheid meer. Alle vroegere gebruikers hebben nu een USB-stick voor het internet en anders zoeken ze verbinding via hun smartphone. De hele installatie is nog wel aanwezig en er zijn nog onregelmatige activiteiten.

Vooruitzichten voor het jaar 2016

Het gaat natuurlijk nog steeds niet erg goed in Mali. Er vinden zeer regelmatig aanslagen plaats, meestal op militairen, een enkele keer ook op bestuurders, zoals een chef van een dorp of andere autoriteiten. Er zijn veel slachtoffers te betreuren. Het is een trieste gang van zaken. Zelfs was er een aanslag in 2015 in Sévaré met veel doden. Gelukkig hebben de activiteiten van de Stichting Mopti daar geen of nauwelijks hinder van. Ons werk kan gewoon doorgaan.
Voor 2016 voorzien we geen nieuwe tuin, ondanks alle bijdragen van onze donateurs is er niet helemaal genoeg geld. We hebben wel ingestemd voor een ander project, water voor de Fondation AVPS, een club mensen die voor de helft bestaat uit vluchtelingen uit het noorden van Mali, die hier proberen een nieuw bestaan op te bouwen. We financieren in Walirdé een waterproject aan ten behoeve van de kinderen van hun kleuterschool. Tevens kan het water eventueel worden gebruikt voor de bevloeiing van een kleine tuin en het drenken van dieren. Dit project is ondertussen voltooid (juni 2016).
Verder doen we groot onderhoud in Sangubaka en we verbeteren de watervoorziening in Médina Coura met een forage. Een volgende tuin staat gepland voor het jaar 2017. We hebben daarvoor al enkele aanvragen.

En de toekomst?

La piscine de Sévaré
In 2015 vonden niet veel ontwikkelingen rond het zwembad plaats, we hebben vooral moeite gedaan om de drie percelen nog uit te breiden met een vierde, dat is niet gelukt. De asociale eigenaar vraagt een exorbitant bedrag. Jammer, want het zou de mogelijkheden enorm goed doen. Hieronder nog even de plannen.

De piscine (het zwembad) van Sévaré is een nieuw idee van Willem. Hij heeft ooit een terrein gekocht waar een Centre Culturelle zou moeten komen. Dit plan heeft hij laten varen, exploitatie zou bijna onmogelijk zijn, zo was de verwachting. Een jaar geleden rees het idee om iets anders met het terrein te gaan doen, een zwembad voor de jeugd van Sévaré, maar dan ook een echt zwembad van behoorlijke afmetingen. Het plan werd zeer enthousiast ontvangen door Jurriaan van Stigt van de ADO (Association Dogon Onderwijs). Binnen enkele weken lag er al een schitterend plan van hem en van Dennis, een van zijn medewerkers. Maar het terrein moest groter. We hebben geprobeerd om er een belendend terrein bij te kopen. Dat gaf erg veel vertraging, maar eindelijk in mei 2014, is dat gelukt. Het beschikbare terrein meet nu ongeveer 62 bij 22 meter. Dat moet groot genoeg zijn. Uitgangspunt is dat de exploitatiekosten zo laag mogelijk zijn, zodat slechts lage entree kan worden gevraagd.

Het is niet zeker of de Stichting Mopti dit plan onder zijn hoede zal nemen. De donateursgelden zullen vooralsnog niet worden gebruikt voor de realisatie. Voor het project gaan we externe fondsen zoeken, hun bijdragen lopen mogelijk via de Stichting. Vandaar ook dat wij dit project hier noemen. Het zwembad krijgt een eigen juridische status.
De plannen vorderen langzaam, er is een z.g. G.I.E. (Groupement d’Intérêt Economique) opgericht, een soort BV met een bestuur van zes personen. De G.I.E. Débo-Natation wordt eigenaar en moet de exploitatie onder zijn hoede nemen.
Er is verder een onderzoek gedaan in hoeverre scholen geïnteresseerd zijn.

Bij de cijfers
U kunt het hieronder zien, we hadden een duur jaar, maar de donateurs schieten elk jaar weer te hulp. Na de decemberactie van 2015 is onze kas goed gevuld. De activiteiten in 2016 hebben de kas al weer doen slinken, maar we hopen zoveel over te houden dat we samen met de volgende decemberactie genoeg hebben voor een zevende tuin!

Beloningen
Het bestuur van de Stichting bestaat uit
Jan Vonk (voorzitter)
August Baks (secretaris)
Willem Snapper (penningmeester)
De laatste woont sinds 2006 in Mali en is direct betrokken bij de projecten.
De bestuursleden ontvangen geen beloning.

In Mali bestaat de equipe, die met het dagelijkse beheer is belast, uit:
Baba Traoré
Willem Snapper
Makan Traoré
Gouro Sow
Yacouba Lougé
Abdoulaye Niangaly.
De Malinese medewerkers ontvangen een bescheiden salaris uit een andere bron dan de Stichting.

Informatie
Willem schrijft elke week een nieuwsbrief. Alle activiteiten rond de projecten komen daarin aan de orde. Voor de rest gaan die nieuwsbrieven ook over politiek, over het leven in Mali en over mijzelf. U kunt zich daar via een mailtje op abonneren, u kunt ze ook altijd allemaal direct lezen op de website www.mopti.nl onder het kopje nieuwsbrieven.
Meer informatie op de website van de Stichting Mopti: www.mopti.eu

Financieel overzicht 2015 Stichting Mopti